Nahum
Olavi Peltola
TEEMA
Maailmanvallat ovat pyhän Jumalan kädessä.
AVAINJAE
Herra on kärsivällinen, mutta hänen voimansa on suuri, ei hän jätä rankaisematta Nah 1:3.
JOHDANTO
Nahumia kutsutaan elkosilaiseksi. Todennäköisesti Elkos on ollut Juudassa. Nahumin mainitsema Theba oli Ylä-Egyptin pääkaupunki. Assyrialaiset tuhosivat sen vuonna 663 eKr (Nah 3:8-10). Nahum on elänyt tuon tapahtuman jälkeen. Ninive taas tuhoutui vuonna 612, joten Nahumin on päätelty saaneen sanomansa sitä ennen.
Ninive oli aikansa rikkain ja suurin maailmankaupunki. Sen sisimmän muurin pituus oli 12,5 km. Kaupunki tuhottiin niin perusteellisesti, että sen sijainti unohdettiin. Arbelan taistelussa vuonna 331 eKr Aleksanteri Suuri ei tiennyt, että vieressä oleva kumpu oli muinainen suuri maailmankaupunki. Eräässä vaiheessa jopa väitettiin, että puhe Ninivestä on vain Raamatussa oleva legenda. 1840-luvulla aloitetut kaivaukset paljastivat kuitenkin Niniven historiallisen mahtavuuden ja tuhon suuruuden. Nahumin profetia oli täyttynyt kirjaimellisesti.
Kirjan jaossa voidaan seurata lukujakoa: Tuomion julistus (1), tuomion täytäntöönpano (2) ja tuomion perustelut (3). Meidän kannaltamme tärkein on ensimmäisen luvun sanoma. Lukuohjelman yhteydessä on hyvä alleviivata ne sanonnat, jotka kuvaavat Jumalan väkevää toimintaa.
LUKUOHJELMA
1:1-2 Herra kostaa, hän on täynnä vihaa
1:3 Herra on kärsivällinen, ei hän jätä rankaisematta
1:7-8 "Hyvä on Herra, turvapaikka hädän päivänä, hän tuntee ne, jotka luottavat häneen
1:12 "Minä olen kurittanut sinua, mutta en kurita enää."
2:1 "Katso vuorilta lähestyvät ilosanoman tuojan askelet! Hän kuuluttaa: rauha on tullut."
3:19 "Tuhosi on peruuttamaton, vammasi parantumaton."
SANOMA
Nahum on Niniven tuhon profeetta
Nahumin profetia tuo keskitetysti esiin vain Niniven tuhon. Sama aihe oli jo Joonan kirjassa. Mutta Joonan aikana, Raamatun ajanlaskun mukaan yli 100 vuotta aikaisemmin, sanoma Niniven pikaisesta tuhosta sai aikaan ihmeellisen herätyksen. Sen seurauksena kaupunki säästyi sillä kertaa. Nyt uuden sukupolven aikana jumalattomuus oli kypsynyt lopulliseen ja peruuttamattomaan tuomioon. Joonan kirjassa tuee esiin Jumalan uudistava anteeksiantamus ja rakkaus. Nahumissa Jumalan kärsivällisyys loppuu. Herra kostaa nyt vastustajilleen. Olkoon kaupungissa kuinka paljon asukkaita tahansa, "ei heitä enää ole" (Nah 1:12). "Ët ole enää mitään" (1:14). Herra hävittää (2:14), ja sen toteuttajana on meedialais-kaldealainen sotajoukko.
Niniven piiritys ja valloitus
Tässä profetiassa kuvataan elävällä tavalla Niniven piiritystä ja tuhoa. Näemme, kuinka vettä ammennetaan piirityksen varalta, linnoituksia vahvistetaan, tiiliä tehdään (Nah 3:14). Tuhon tuoja jo marssii jo kaupunkia vastaan. Vartijat on asetettu paikoilleen, kaikki voimat on koottu (2:2). Nyt näkyvät jo piirittäjien punaiset kilvet ja purppuraan puetut sotilaat, vaunujen teräs säkenöi kuin tuli. Taistelu lähestyy (2:4).
Kesken kaiken meille paljastetaan jotain merkillistä tuosta maailman mahtavimmasta kaupungista. Jostain syystä kaupungin puolustajat nukkuvat (Nah 3:18). Liekö kaupunki ollut sittenkin väärän turvallisuuden tunteen vallassa? Varustukset paljastuvat kuin varhaisviikunoita täynnä oleviksi puiksi. Kun niitä ravistetaan, hedelmät putoavat (3:12). Kaupungit päälliköt juoksevat, kompastelevat ja kiirehtivät muureille. He näkevät, että hyökkäystorni on jo paikoillaan (2:6). Sotaväki on kuin lauma naisia (3:13). Sydämet jähmettyvät, polvet tutisevat (2:10).
Yhtäkkiä portit ovatkin selkoselällään viholliselle (Nah 3:13). Nimenomaan virranpuoleiset portit on aukaistu (2:7). Tiedämme, että tulviva Tigris oli pyyhkäissyt osan kaupungin muuria ja auttoi hyökkääjiä pääsemään sisälle. Kaupunki joutuu sekasortoon. "Vaunut syöksyvät kaduille, ryntäävät toreilla sinne tänne, loistavat kuin soihdut, kiitävät kuin salamat" (2:4). "Ruoskat läiskyvät, pyörät ryskyvät, hevoset kiitävät, vaunut hyppivät. Ratsut karkaavat pystyyn, miekat välkkyvät, keihäät salamoivat. Kaikkialla kaatuneita, kasoittain kuolleita, ruumiita loppumattomiin, niihin kompastellaan" (3:2-3). Kuningatar Hussabin palatsi huojuu (2:7). Pian hänet on vangittu, ja hänen palvelijattarensa vaikeroivat ja takovat rintaansa (2:8). Kaupunkilaiset pakenevat ja hajaantuvat vuorille (2:9; 3:18). Hyökkääjät huutavat toisilleen: "Ryöstäkää hopeaa, ryöstäkää kultaa" (2:10). Pian "tyhjänä, typötyhjänä kaikki, tuhottuna!" (2:11).
Syy Niniven tuhoon
Nahum paljastaa syyn Niniven järkyttävään tuhoon. Kaupunki on "verivelkojen tahraama, täynnä pelkkää petosta, ryöstösaalista, sammumatonta raatelun kiihkoa" (Nah 3:1). "Keitä ei olisi kohdannut sinun ainainen pahuutesi" (3:19)? Ninive oli ollut kuin suuri, haureutta harjoittava portto kansojen keskellä, suloinen ja kaunis, ovela velho, joka velhoudellaan kietoi kansat valtaansa (3:4). Ninive punoi juonia Herraa vastaan (1:11).
Nahumin lohdutus
Nahum on Jumalan pyhyyden ja lopullisen tuomion profeetta. Mutta hänenkin sanomansa mustien pilvien keskellä näkyy sentään pieni valoviiru. Nahumin nimi merkitsee lohduttajaa, ja hän lohduttaa sanomallaan Juudaa. Vuorilla ovat jo lähestymässä ilosanoman tuojan jalat (Nah 1:15). Toisen tuho on toisen elämä. Nahum vakuuttaa myös, että Herra on kärsivällinen, vaikka hän ei jätä rankaisematta (1:3). Kuitenkin "hyvä on Herra, turvapaikka hädän päivänä, hän tuntee ne, jotka luottavat häneen" (1:7). Jos Herra onkin omiansa kurittanut, niin nyt hän ei enää heitä kurita (1:12).
Päällimmäiseksi jää Nahumista mieleen sanoma Jumalan vihasta. Lyhyessä alkulauseessa vakuutetaan kuusi kertaa Herran olevan täynnä vihaa ja kostavan vastustajilleen (Nah 1:2). Tämä on eräs Raamatun järkyttävimmistä ilmoituksista Jumalan pyhyydestä. Siksi "kuka kestää hänen raivoaan, kuka voi vastustaa hänen vihansa hehkua?" (1:6). "On kauheaa joutua elävän Jumalan käsiin", "sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli" (Hepr 10:31; 12:29).