Miika

Olavi Peltola

TEEMA
Kuka on niinkuin Herra, joka tuomitsee ja armahtaa?

AVAINJAE
Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana Miika 5:1.

JOHDANTO
Miikan kirja vie meidät 730-710-lukujen Juudaan. Miikan kotikaupunki Moreset-Gat oli n. 30 km luoteeseen Jerusalemista lähellä Filistean rajaa. Miika oli maaseudulta kotoisin oleva kansamies, kuten vähän aikaisemmin julistanut Aamoskin. Kuitenkin on yllättävää huomata, kuinka monia paikannimiä hän mainitsee. Hän tunsi maansa hyvin. Jesaja Juudeassa ja Hoosea Israelissa julistivat samaan aikaan Herran sanaa. Jesajalla ja Miikalla onkin miltei samanlainen profetia aikojen lopusta (Miik 4:1-3, Jes 2:2-4). Miika näki myös Samarian tuhoutumisen, josta hän oli ennakolta varoittanut (Miika 1:6-7).
Lukiessamme Miikan kirjaa huomiomme kiinnittyy todennäköisesti vain yksittäisiin jakeisiin. Kirja on koottu erillisistä puheista, eikä niitä ole helppo jäsentää suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Monet selittäjät ovat kiinnittäneet huomiota kolmeen kertaan toistuvana kehotukseen kuulkaa (Miika 1:2; 3:1; 6:1). Sen mukaisesti kirja on jaettavissa kolmeen osaan. Kukin osista päättyy lupaukseen: Lupaus tien aukaisijasta, joka johtaa Jumalan kansaa (2:12-13), lupaus Jumalan kostosta tottelemattomille kansoille (5:14) ja lupaus anteeksiantamuksesta ja Jumalan uskollisuudesta (7:18-20).

Kuulkaa, kaikki kansat (1-2)
Kuulkaa, te Jaakobin päämiehet (3-5)
Kuulkaa, mitä Herra sanoo (6-7)

LUKUOHJELMA
Kuulkaa, kaikki kansat (1-2)
1:1-5 Herra on teitä vastaan syntienne tähden
1:12 "Herra on lähettänyt onnettomuuden."
2:1-3 "Kovia aikoja ette voi väistää."
2:6 Profeetan sanomaa pidetään vääränä
2:7 Herran sanat ovat täynnä hyvyyttä oikein vaeltavaa kohtaan
2:11 "Jos joku syöttäisi teille tuulta ja tyhjää ja sanoisi: 'Saatte nähdä, tulee aika, jolloin teillä on virtanaan viiniä ja olutta', niin te ihastelisitte: 'Tässäpä on oikea profeetta!'"
2:13 "Heidän edellään kulkee Tien Aukaisija."
Kuulkaa, Jaakobin päämiehet (3-5)
3:1-4 "Te vihaatte hyvää ja rakastatte pahaa." "Kun te huudatte avuksenne Herraa, hän ei vastaa teille."
3:8-11 "Minä olen täynnä voimaa ja Herran Henkeä, rohkeasti minä vaadin oikeutta." Minä ilmoitan rikkomukset ja synnit
3:12 "Teidän tähtenne Jerusalemista tulee rauniokumpu."
4:1-7 "Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana." Sillä Siionista tulee Herran sana. Herra ratkaisee riidat. Niin taotaan miekat auran teriksi. Yksikään kansa ei enää harjoittele sotataitoa. "Jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuun alla."
5:1-3 Profetia Jeesuksen syntymisestä Betlehemissä
Kuulkaa, mitä Herra sanoo (6-7)
6:5 Ymmärrä, kuinka paljon hyvää Herra on sinulle tehnyt
6:6-7 "Mitä minun pitäisi tuoda, kun astun Herran eteen?"
6:8 "Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä, mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä, ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen."
6:9 "Viisas se, joka ottaa varteen hänen varoituksensa."
7:2-3 Yhtään rehellistä ei ole ihmisten joukossa. He tekevät taitavasti pahaa
7:5-6 "Älä luota naapuriin, älä turvaa parhaaseen ystävään. Varo puhumasta mitään vaimolle, joka lepää sylissäsi."
7:8 "Vaikka olen kaatunut, minä nousen vielä, vaikka olen keskellä pimeyttä, Herra on minun valoni."
7:9 "Minä olen tehnyt syntiä Herra vastaan, siksi joudun kantamaan hänen vihaansa, kunnes hän ratkaisee asiani ja armahtaa minut. Hän johdatta minut valoo."
7:18-20 "Sinä annat synnit anteeksi ja jätät rankaisematta."

SANOMA
Miika paljastaa synnit

Miikalla on Herran sanana ytimekäs yhteenveto siitä hyvästä, mitä Jumala vaatii ihmiseltä. Se on yksi VT:n tärkeimpiä kohtia ja on tarkoitettu kaikille: "Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä, mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä, ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen" (Miika 6:9). Masentuneena Miika joutui kuitenkin toteamaan, että ihmisten esikuvina oli jumalattoman Ahabin suvun teot (6:16). Siksi hän pyrkikin Jumalan äänenä paljastamaan terävästi aikansa ihmisten synnit ja osoitti millä tavoin Herra todisti kaikkia kansoja ja maata vastaan (2:3). Nyt Herra kävi oikeutta ja kutsui tuomiolle (6:2).
Miika joutui tarttumaan niiden synteihin, joilla on valta (Miika 2:1; 7:3). Hän osoitti kuinka kansan johto vihasi hyvää ja rakasti pahaa (3:1-2), väänsi suoran vääräksi ja piti oikeutta pilkkanaan (3:9-10). Hän paljasti pappien ja profeettojen rahanahneuden ja osoitti teeskentelyksi heidän turvautumisensa Herraan (3:11). Hän paljasti, kuinka liike-elämässä petoksella, vääryydellä ja vajailla mitoilla koottiin omaisuuksia. "Heidän sanansa ovat pelkkää petosta" (6:10-12).

Lopputulos on kauhistuttava: "Yhtään rehellistä ei ole ihmisten joukossa" (Miika 7:2). "He tekevät taitavasti pahaa" (7:3). "Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin kuin ohdakepensas" (7:4). Siksi profeetta varoitti luottamasta yhteenkään ihmiseen. "Älä luota naapuriin, älä turvaa parhaaseen ystävään. Varo puhumasta mitään vaimolle, joka lepää sylissäsi" (7:5). Tässä yhteydessä on profetia, jonka Jeesus toistaa kuvatessaan omaa tehtäväänsä tässä maailmassa. "Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja minä anoppinsa kanssa" (Luuk 12:53, Miika 7:6).
 

Sanomaa ei tahdota kuunnella

Mikään ei ole sen vaativampaa kuin selvästi ja samalla vakavan sydämellisesti (Miika 6:3; 2:7) ilmoittaa ihmisille heidän erehdyksensä. Miikan paljastavaa sanomaa ei haluttu kuunnella. Siksi hän tarvitsi todellista Herran antamaa voimaa ja Henkeä (Miika 3:8).
Vastaansa Miika saa vaatimuksen: "Älä riehu profeetta, nuo pauhaavat. Ei noin pidä profetoida! Ei tuollainen häpeä voi kohdata meitä" (Miika 2:6). Profeetta kokee, että kansa haluaa sellaisia saarnaajia, jotka syöttävät ihmisille tuulta ja tyhjää ja sanovat, että tulee aika, jolloin kaikilla on virtanaan viiniä ja olutta (2:11). Näin asennoituessaan ja toimiessaan ihmiset syöksyvät kauhistuttavaan tuhoon (2:10). Siksi Herra on päättänyt antaa onnettomuuden kohdata. Kovia aikoja ei voi väistää (2:3). Herra on lähettänyt onnettomuuden (1:12). Miika sai Herralta sanan Jerusalemille, joka jäi syvästi ihmisten mieleen. "Siion kynnetään pelloksi, Jerusalemista tulee rauniokumpu, ja temppelivuoren peittää metsä" (3:12). Toista sataa vuotta myöhemmin Jeremian aikana eräät kansan vanhimmat muistivat tämän sanan ja sen, kuinka se oli johtanut katumukseen ja Jumalan armahdukseen (Jer 26:18-19).
 

Sanoma rohkaisee nousemaan

Miikan sanoma sisältää myös voimakkaan lupauksen uudesta elämästä. "Minä kokoan sinut, Jaakobin heimo, kaikkialta, yhdistän Israelista jäljelle jääneet. Minä johdatan heidät yhteen" (Miika 2:12).
Juuri Miikalta John Bunyan löysi kirjaansa Kristityn vaellus eräät rohkaisevat sanat. Kristitty oli uupumaisillaan taistelussa syvyyden jättiläistä Apollyonia vastaan. Viime voimillaan saa hän otteen Sanan miekasta: "Älä ilku, viholliseni, minulle. Vaikka olen kaatunut, minä nousen vielä, vaikka olen keskellä pimeyttä, Herra on minun valoni" (Miika 7:8). Vaikka meidänkin elämässämme olisi tapahtunut monia lankeemuksia, kaatumisia, tämä profetia rohkaisee meitä jälleen nousemaan.

Samassa yhteydessä on ihmeellinen kutsu ahdistuneelle ihmiselle uuteen asenteeseen. "Minä olen tehnyt syntiä Herra vastaan, siksi joudun kantamaan hänen vihaansa, kunnes hän ratkaisee asiani ja armahtaa minut. Hän johdattaa minut valoon, minä saan nähdä, kuinka hän pelastaa minut" (Miika 7:9). Meitä kutsutaan nöyrästi kestämään Herran edessä tuskaa. Aina olemme syyllisiä, aina ansaitsemme hänen vihansa. Siksi meidän on suostuttava ahdistukseemme ja odotettava, että Herra kuitenkin hoitaa asiamme. Hän varmasti johtaa meidät valoon. Juuri tämä lause merkitsi Paavo Ruotsalaiselle paljon hänen elämänsä suurissa kärsimyksissä.
 

Sovituksen tarve

Miikan sanomassa tulee esiin myös langenneen ihmisen syntiuhrin ja sovituksen tarve. "Mitä minun pitäisi tuoda, kun astun Herran eteen, kumarrun korkeimman Jumalan edessä?" (Miika 6:6). Eihän syntinen voi lähestyä tyhjin käsin Jumalaa (vrt. 2 Moos 23:15), joka on kuin tuli, joka polttaa kaiken (2 Moos 24:17). Ihmisen omat teot tai omat uhrit riitä ihmisen suojaksi, eivät tuo sovitusta. Ei riitä edes se, että antaa kalleimpansa, esikoisensa, rikkomuksistaan, oman lapsensa synninteoistaan (Miika 6:7).
Tarvitsemme jumalallisen välittäjän uhrin. Tätä ei Miika vielä saanut nähdä niin selvästi kuin hänen aikalaisensa Jesaja (Jes 53). Herran palvelija on se esikoinen, se ainosyntyinen vaimon siemen, joka antaa itsensä syntiuhriksi ja aikaansaa iankaikkisesti pätevän sovituksen. Vasta näin tapahtuneen sovituksen pohjalta Jumalan halu laupeuteen voi toteutua ja hänen vihansa lakata. Nyt hän antaa synnit anteeksi, jättää rankaisematta rikkomukset, polkee synnit jalkojensa alle ja heittää ne meren syvyyteen (Miika 7:18-19).
 

Messias on syntyvä Betlehemissä

Miikalla on kirkas sanoma Messiaasta. Hän puhuu Tien Aukaisijasta, joka käy heidän edellään (Miika 2:13). Kristus on avannut meille tien, hän on se Herra, joka johtaa. Vanha juutalainen selitys tulkitsee tätä jaetta niin, että profeetta "Elia saapuu ennen pelastuksen aikaa kääntäen Israelin sydämet taivaallisen isänsä puoleen ollakseen heille pelastuksen airueena... mutta kuninkaalla tarkoitetaan messiaskuningasta. Ja Herra saapuu kaikkien edellä, sillä silloin hän palauttaa myös Pyhän Henkensä Siioniin" (Santala).
700 vuotta Miikan jälkeen Itämaan tietäjät etsivät vasta syntynyttä juutalaisten kuningasta. Silloin kirjanoppineet vastasivat heille Miikan profetiaa tulkiten: "Sinä, Juudan Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia" (Matt 2:6; Miika 5:1). Jotain merkittävää tapahtuu juuri silloin kun synnyttäjä synnyttää (Miika 5:2). Hallitsija on nouseva ja kaitseva Herran voimalla ja hänen valtansa ulottuu maan ääriin saakka. Hän tuo rauhan. Vain tämä rauhan hallitsija pelastaa (5:3-5).
 

Messiankuningas ja hänen rauhan valtakuntansa

Miika näkee Messiaan nimenomaan kuninkaana: "Heidän kuninkaansa kulkee edellä, Herra johdattaa heitä" (Miika 2:13). Kun tämä toteutuu aikojen lopulla on myös Herran temppelin vuori seisova lujana, ylimpänä vuorista. Se on siis koko maailman tärkein paikka. Sinne virtaavat kansat. Saman näyn näki Jesaja. Sitä on nimitetty Jerusalem­keskeiseksi lähetysnäyksi. Jeesuksen lähetysnäky on päinvastainen: Jerusalemista alkaen aina maan ääriin saakka (Luuk 24:47 ja Apt 1:8).
Varjomainen kopio tästä Herran lupauksesta on islamilaisten kansojen pyhiinvaellus Mekkaan. Maailman eri kulmilta muslimit kokoontuvat valtavin joukoin kerran vuodessa, eivät suinkaan Herran temppelin vuorelle, vaan taivaasta pudonneen meteoriitin ympärille sitä suutelemaan. Raamatun mukaan Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe. Sitä opetusta maailman kansat tulevat pyytämään (Miika 4:1-2). Silloin Herra ratkaisee kansakuntien riidat ja syntyy todellinen maailman rauha. "Niin taotaan miekat auran teriksi ja keihäät vesureiksi. Yksikään kansa ei enää kohota miekkaa toista vastaan eikä harjoittele sotataitoja" (4:3). "Auroiksi miekat taotaan, rauha ei pääty milloinkaan" (virsi 515:3). Siinä on Raamatun rauhanohjelma. Tähän rauhaan liittyy yhteiskunnallinen ja taloudellinen tasa-arvoisuus: "Silloin jokainen saa istua mitään pelkäämättä oman viiniköynnöksensä ja viikunapuunsa alla" (4:4).